Oprichting

Oprichting 18 juni 1933

In de twintiger en dertiger jaren vond er op het platteland in Drente nogal een grote verandering plaats wat betreft ontspanning en vrije tijdsbesteding. Aan sport werd, behalve in de grotere plaatsen weinig aandacht besteed. In Wijster ging het al niet anders. De zomermaanden waren lang en de jonge mannen zochten na een lange arbeidsdag nog wat vertier. Ze voelden zich steeds meer tot het "voetballen" aangetrokken, ondanks dat er nog al eens een klomp in twee of meer stukken door de lucht vloog of iemand ternauwernood een klomp kon ontwijken. Schoenen waren immers uit den boze; om van voetbalschoenen al maar helemaal niet te spreken. Na zo'n avondje trappen op het schoolplein gingen er stemmen op om een voetbalclub op te richten. Na enige beraadslagingen werd besloten een vergadering te beleggen. Na afloop van die vergadering kon men in Wijster spreken van een voetbalclub.

De contributie werd vastgesteld op 10 cent per week en het inleggeld op 25 cent. Het was nu zaak een geschikt terrein te vinden. In eerste instantie werd in overleg met dhr. H. Stadman besloten achter zijn café, nu café De Zwarte van Loon, op een daar gelegen veldje te spelen. Het probleem was echter dat dit veldje niet aan de afmetingen voldeed. Na korte tijd werd dan ook een stuk heideveld aan de Drijberseweg, waar nu de camping "de Otterberg" is gelegen, tot voetbalveld bewerkt. Dit terrein voldeed aan de afmetingen, zodat men voorlopig uit de voeten kon, ook al bleef de bal wel eens in de heide steken. Na toetreding tot de DVB moest echter een ander terrein worden gezocht, aangezien het heideterrein niet voldeed aan de eisen die door de DVB werden gesteld. Na enige besprekingen werd dhr. J. Thijs bereid gevonden om zijn "hof" tegen een betaalbare huur beschikbaar te stellen voor voetbalveld. Doelen werden geplaatst en lijnen werden uitgezet. Het terrein werd goedgekeurd zodat aan de competitie kon worden deelgenomen.

De VV Wijster werd ingedeeld in de afdeling Noord van de DVB. Deze afdeling onderging in 1933 een grote uitbreiding met ca. 20 clubs waarvan naast Wijster clubs als Landarbeid, GKC, Boschoord, Hijker Boys, Ekehaar, Annerveen, Gomos e.d. deel uitmaakten. Bekende en minder bekende namen. Van de bestaande verenigingen is Wijster, opgericht in 18-06-1933, omstreeks de dertigste in de rij. Titan, opgericht 10-06-1933 en GKC, opgericht 17-07-1933, liggen het dichtst in de buurt.

We kunnen dus met trots spreken van een voortvarend en geslaagd initiatief.